Buick Electra uit 1967

Geschiedenis van de Buick Electra:

Buick is een automerk uit de Verenigde Staten dat in 1903 werd opgericht. Het merk is eigendom van het General Motors-concern en produceert auto's in de VS, Canada en China. Buick is gepositioneerd als een lager luxemerk, te vergelijken met de Zweedse divisie Saab. De naam wordt uitgesproken als 'Bjoewik.'

David Dunbar Buick werd geboren op 17 september 1854 in Schotland. Toen hij twee jaar was emigreerde hij met zijn ouders naar Detroit in de Verenigde Staten. In 1869 begon hij te werken bij een bedrijf dat loodgieters producten maakte. Toen dat bedrijf tegen 1882 problemen kende nam hij het samen met een Partner over. Buick was ook een uitvinder van onder meer de tuinsproeier en een goedkopere methode om gietijzer van een laag email te voorzien. Met die innovaties en onder het management van Buick's partner werd het bedrijf succesvol. In de jaren 1890 raakte Buick geïnteresseerd in de verbrandingsmotor. In 1899 verkocht hij zijn aandeel in het bedrijf voor $100.000 en begon de Buick Auto-Vim and Power Company. Hier richtte hij zich vooral op stationaire motoren. Later bouwde hij ook een auto maar zijn geld raakte op na slechts één gebouwde auto. Begin 1902 richtte hij de Buick Manufacturing Company op met de bedoeling motoren en auto's te bouwen en verkopen. Tegen het einde van het jaar was het geld weer op met slechts twee auto's gebouwd.

Toch had hij toen de kopklepmotor uitgevonden die een hoger vermogen toeliet dan de zijklepmotor. In 1903 leende Buick $5000 van een vriend waarmee hij op 19 mei 1903 de Buick Motor Company oprichtte. Buick verkocht het bedrijf aan James Whiting die William Durant binnenhaalde om het te leiden. Dat was het einde van Buicks aandeel. Durant maakte Buick ondertussen tot de grootste automobielbouwer van de Verenigde Staten en richtte in 1908 met het verdiende kapitaal General Motors op als een holding boven Buick. Via allerlei overnames groeide General Motors tegen 1910 uit tot een groot concern van meer dan 30 bedrijven. Buick bleef intussen groeien en kreeg een goede reputatie inzake betrouwbaarheid. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde Buick ook vliegtuigmotoren en ambulances. Als luxemerk werd Buick harder dan andere merken getroffen door de Grote Depressie begin jaren 1930. In 1933 stuikte de productie ineen tot nauwelijks 40.000 stuks. In 1934 werd de nieuwe Buick Series 40 geïntroduceerd die uitstekende prestaties leverde voor een beperkte prijs. De productie klom dat jaar terug naar 78.000 stuks. In 1936 werden de Buick Roadmaster en andere succesvolle modellen toegevoegd. De productie klom daarmee tot bijna 200.000 exemplaren.

Op 2 februari 1942 schakelden Buicks fabrieken over op de oorlogsproductie voor de Tweede Wereldoorlog. Het bedrijf maakte onder andere vliegtuigmotoren. Na de Tweede Wereldoorlog volgden economische hoogdagen. In 1950 was de verkoop tot 550.000 eenheden gestegen en in 1955 verder tot 745.000.

In 1959 was de productie gezakt tot onder 250.000 stuks. In dit jaar werden alle oude modelnamen overboord gegooid. Er kwamen nieuwe namen, nieuwe motoren, nieuwe remmen, een nieuw design en nieuwe transmissies. Kortom, alles werd vernieuwd, en de Electra werd daarbij het nieuwe luxemodel van het merk. De Electra verving de Super en de Electra 225 verving de Roadmaster en de Limited. De 225 verwees naar de lengte van de auto in inches. Daarom kreeg de Electra 225 de bijnaam Deuce and a quarter. In 1963 werd de Electra geschrapt, waarna enkel de Electra 225 overbleef.

In 1965 werden alle modellen van General Motors' divisies grondig gerestyled. Er werd veel gebruikgemaakt van vloeiende lijnen en de koetswerkstijl met 6 ruiten verdween. De marketingstrategie van GM wijzigde waarna de Electra 225 in 2 stijlen beschikbaar werd: Base en Custom. De ruitenwissers werden in 1968 verborgen en in 1969 verdwenen de ventilatiemonden in de voorportieren.

 

Onze Buick Electra:

Onze Buick Electra is sinds 2 augustus 1997 in ons bezit. Deze auto is geheel door ons gerestaureerd.